Om oss
Vättarna på Vattravägen
Vår historia
”Det hela började 2004 när en dåvarande kollega hade bestämt sig för att ”sadla om”, och bli privat dagmamma. Jag sa nej flera gånger, men hon gav sig inte. Till slut sa jag ja, och tänkte att man kan alltid prova. Ett år gick väldigt fort, och inte kunde jag tro att det var så givande! Det vara såklart extrabonus att få vara hemma med sitt eget barn och tre andra små killar. Vi hette ”Rumpnissarna” och startade i Årsta, där vi bodde på den tiden. 2011 var det återigen dags att överväga vad jag skulle jobba med. Då hade jag varit föräldraledig med vår dotter, och nu hade vi flyttat till vårt hus i Tumba. Den här gången hade vi både en stor altan och gård som vi kunde använda. Vi döpte oss till ”Familjedaghemmet Vättarna”. Tio år senare och många barn som har gått här, håller vi fortfarande igång. 2018 fortbildade jag mig dessutom till Diplomerad Småbarnspedagog.”
Gunilla Hammarlund
Läs mer om Gunilla här.
Basbehov och omsorg går först
Vi driver verksamheten utifrån en verksamhetsplan men är måna om att vara flexibla och lyhörda inför vad barnen och pedagogen vill hitta på. Pedagogen använder kontinuerliga observationer till att planera verksamheten. Det beror helt på de olika individerna och vilka intressen och förmågor som de har. För alla barn är det viktigt att basbehoven är uppfyllda; dvs. mat, torra kläder (blöja), värme, kärlek, fysisk kontakt, sömn. För att barn ska kunna utvecklas och lära sig nya saker behöver omsorgen vara den stora, trygga basen. Det betyder att dessa basbehov alltid behöver gå först. Är ett barn hungrigt behöver det få äta. Är barnet trött behöver det få vila/sova osv.
Vissa rutiner återkommer varje dag
- Fruktstund på förmiddagen.
- Utevistelse; minst en gång/dag är vi utomhus, i så gott som alla väderlag.
- Lunch (ca kl.11.00). Vi serverar hemmalagad mat gjord på övervägande ekologiska råvaror.
- Vila (de yngsta sover) ca.kl.12.30-kl. 14. De som behöver sova längre, får göra det.
- Mellanmål ca.kl.14.00.
Vikten av sömn
Hjärnan hos de små barnen har som störst tillväxt mellan 1-3 års ålder. Det är många lager i hjärnan som ska utvecklas och många synapser i hjärnan som ska kopplas ihop, och som påverkar barnets fortsatta utveckling och lärande. Därför är det viktigt att barnet får vila och sova, även under dagen. Det är under sömnen som intryck sorteras och endast sömnen gör att hjärnan ”städar ut” ett slags slaggprodukter. Vi rekommenderar att alla barn under tre år sover minst 1 timme under dagen. Även äldre barn kan behöva sova en stund, eller i alla fall vila och varva ned. Sömn stärker även immunförsvaret.
Inskolning – anknytningen visar vägen
Vi använder individuell inskolning. Det är viktigt att det nya barnet får tid på sig att lära känna pedagogen och känna sig trygg i miljön innan det är dags att skiljas från föräldern. Föräldern är alltid den primära anknytningspersonen och under introduktionen är det pedagogens jobb att väcka intresse hos barnet att söka sig från mammas/pappas trygga famn och ut i lek och undersökning. Det tar olika lång tid för olika barn. Det är alltid barnet som visar när det har knutit an till pedagogen. Det kan ta mellan några dagar upp till flera veckor. Vi vill att föräldrarna avsätter 2-3 veckor för inskolning. Innan starten kommer ni att få mer information och instruktioner från pedagogen, så att det blir en så mjuk och trygg inskolning som möjligt.
Filosofi & mission
Alla barn är trygga, sedda och hörda.
Hjälper ditt barn att utforska, växa och lära
För att kunna följa barnet behöver jag som pedagog lägga tid på observation. Det är som ett rofyllt avbrott i det pågående arbetet. Ett förhållningssätt som öppnar ögonen till ”barnets värld”, ”barnets perspektiv”.
Observation ligger till grund för att kunna möta barnet där det är, just där och då. Det jag ser i min observation och det jag reflekterar (dokumenterar) över blir ett bra underlag för mitt fortsatta arbete med varje barn. Jag kan då erbjuda just det som de är mogna/redo för.
En individualiserad verksamhet förutsätter kontinuerliga observationer, över tid. Dokumentationen (reflektionerna) fungerar också som ett bra material av information att ge vidare till barnets föräldrar t.ex. vid utvecklingssamtal.
Verksamheten
Läroplan
Verksamhetsplan
Utflykter
Vi använder närområdet, såsom Lavretsbacken för pulkaåkning på vintern och utforskning av lilla bäcken på våren. Vi går till närmaste ”Trollparken”, där det finns gräsmattor, slänt, sandlåda, gungor, karusell, stenar att klättra på etc. Vi går till närmaste skogsområdet, mellan Vattravägen och Segersjö, promenerar till lilla sjön genom fin skog. Vi besöker även andra parker; Segersjöparken, en park intill Broängen, Solparken m.m. Ibland åker vi till Lida friluftsområde för heldagar, ofta tillsammans med andra familjedaghem. Andra platser vi besöker är Brotorpsbadet, Möllebadet och Rådsparken i Huddinge.
Vi besöker Tumba Bibliotek för sagostund och pyssel. Under pandemin kom vår ”Sago-Sara” till oss och läste ur roliga böcker. Botkyrka konsthall för skapande med konstpedagog. Teater på olika ställen. Öppna förskolan i Tullinge kyrka.
Vi åker buss och pendeltåg, tränar på att åka i hiss och rulltrappa.
Samarbetspartners
Vi samarbetar med Familjedaghemmet Gabi & Lilla Piraterna i Tullinge. Förutom gemensamma aktiviteter har vi ett väl utvecklat vikarie-system.
Tillsammans med ett par ytterligare familjedaghem anordnar vi det årliga Lucia firandet i en kyrka i Stuvsta. Det är ett högtidsfirande som alltid är mycket uppskattat både av föräldrar och barn.
Bondgårdsskola Fem gånger per vår och höst besöker vi Hågelby 4H-gården, en liten stadsnära bondgård med hästar, får, getter, minigrisar, höns, kaniner och katter. Tillsammans undersöker, luktar, känner och kommer vi djuren riktigt nära.
Frågor och svar
Vad har ni för öppettider?
Barnomsorg används då föräldrarna arbetar, studerar, är föräldralediga eller söker jobb. Det finns tydliga bestämmelser som ni kan läsa mer om på kommunens hemsida. Som familjedaghem är vi skyldiga att anpassa våra öppettider efter familjernas behov av barnomsorg. Vi strävar dock efter att kunna öppna tidigast kl.07.30 och stänga senast kl.16.30. Detta eftersom det finns endast en pedagog, och att arbetsdagarna annars blir alltför långa.
Hur går hämtning och lämning till?
Vi vill gärna att barnen blir lämnade och hämtade i hallen, på nedre våningen. Varje gång en förälder kommer för att hämta sitt barn innebär det avbrott i verksamheten och det kan ibland vara störande i den pågående leken. Gör gärna lämning och hämtning så smidig som möjligt. Detta gäller förstås då barnet är inskolat och känner sig trygg i miljön.
Hur får vi information om vårt barn?
Den viktigaste informationen om ert barn får ni direkt från pedagogen; vid hämtning och lämning. Om något avvikande har skett under dagen kommer ni att få veta det samma dag. Varannan vecka får ni ett veckobrev via mejl med information. På anslagstavlan i hallen skriver vi veckans aktiviteter. När terminens program är klart finns även det i hallen. Varje termin har vi ett kortare möte med varje familj, ca 30 min. Bilder och kortare filmer skickas till er vid WhatsApp, med jämna mellanrum och om barnen tillåter.
Hur viktigt är det med tider?
Den viktigaste informationen om ert barn får ni direkt från pedagogen; vid hämtning och lämning. Om något avvikande har skett under dagen kommer ni att få veta det samma dag. Varannan vecka får ni ett veckobrev via mejl med information. På anslagstavlan i hallen skriver vi veckans aktiviteter. När terminens program är klart finns även det i hallen. Varje termin har vi ett kortare möte med varje familj, ca 30 min. Bilder och kortare filmer skickas till er vid WhatsApp, med jämna mellanrum och om barnen tillåter.
Hur gör vi när vårt barn är sjukt?
Meddela helst kvällen innan om barnet blivit sjukt. Vid feber har man alltid sitt barn hemma. Vi vill att barnet får vara feberfri en dag innan ni är tillbaka. Detta för att ert barn ska orka, men också för att undvika att sprida bacillerna vidare. 48-timmarsregeln gäller vid kräkning/diarré. När ni är friska meddelar ni senast kl.17 kvällen innan ni är tillbaka i verksamheten.
Hur går inskolningen till?
Anknytning visar vägen. Vi använder individuell inskolning. Det är viktigt att det nya barnet får tid på sig att lära känna pedagogen och känna sig trygg i miljön innan det är dags att skiljas från föräldern. Föräldern är alltid den primära anknytningspersonen och under introduktionen är det pedagogens jobb att väcka intresse hos barnet att söka sig från mammas/pappas trygga famn och ut i lek och undersökning. Det tar olika lång tid för olika barn. Det är alltid barnet som visar när det har knutit an till pedagogen. Det kan ta mellan några dagar upp till flera veckor. Vi vill att föräldrarna avsätter 2-3 veckor för inskolning. Innan starten kommer ni att få mer information och instruktioner från pedagogen, så att det blir en så mjuk och trygg inskolning som möjligt.
Vad har ni för sömnrutiner?
Hjärnan hos de små barnen har som störst tillväxt mellan 1-3 års ålder. Det är många lager i hjärnan som ska utvecklas och många synapser i hjärnan som ska kopplas ihop, och som påverkar barnets fortsatta utveckling och lärande. Därför är det viktigt att barnet får vila och sova, även under dagen. Det är under sömnen som intryck sorteras och endast sömnen gör att hjärnan ”städar ut” ett slags slaggprodukter. Vi rekommenderar att alla barn under tre år sover minst 1 timme under dagen. Även äldre barn kan behöva sova en stund, eller i alla fall vila och varva ned. Sömn stärker även immunförsvaret.
Vad är det för avgift?
Avgiften är densamma som för barn i kommunal förskola och betalas på samma sätt.
Är barnen försäkrade?
Ja, barnen är försäkrade genom kommunen.
Hur gör jag om jag har synpunkter eller klagomål??
Hur ställer man sig i kö?
Man ställer sitt barn i kö genom kommunens hemsida (se förskola).